Door de groeiende vraag naar websites en online applicaties is het belangrijk dat een vormgever een ontwerp kan maken dat voldoet aan de eisen van de internet techniek. Hiervoor is een andere ontwerp-aanpak nodig dan bij drukwerk gebruikelijk is.
Waar bij drukwerk het belangrijkste aandachtspunt linksboven en rechtsonder ligt (leesrichting), heeft een website de aandacht vooral in het midden van het beeldscherm liggen. In een boekje bladert de lezer van de eerste naar de laatste pagina, terwijl een bezoeker van een website lekker in het rond klikt. Graag zonder te verdwalen. De navigatie is daarom een belangrijk onderdeel.
Iedere opdrachtgever heeft een eigen sfeer en uitstraling nodig. Vaak wordt die bepaald door de bestaande huisstijl. Maar vooral veel nieuwe ondernemers starten direct met een website of app. Als webdesigner zul je dan vaak meedenken in de online uitstraling die het beste past bij de opdrachtgever en zijn/haar klanten.
Als webdesigner ontwerp je dus vaak veel verschillende thema's en sferen. Daarom leer je, aan de hand van een aantal opdrachten, verschillende thema's toe te passen op een aantal basis-elementen van een website voor tablet of smartphone.
Gemiddeld scant EN beoordeelt een bezoeker in 3 seconden een pagina. Staat er niet wat men zoekt of is de layout onbegrijpelijk, dan klikt men weg....


Ontwerpen van responsive website of app-elementen, zoals navigatie, headers, footers, typografie in verschillende thema's.

Aan de hand van opdrachten leer je de belangrijkste basis vaardigheden voor het ontwerpen van een website.
MAAK:
ONTWERP EEN VERSIE VOOR:
LEVER AAN:









Doe de resolutietest:
Resample in Photshop een plaatje tot bijv. 200 pixels.
Vink resamplen (pixels berekenen) daarna uit.
Sla dit plaatje op in 72 ppi, daarna in 300 ppi, of welk getal je maar wilt.
Zet die plaatjes op je website. Zie je verschil? Nee, want er is geen verschil!
Bij vormgeven voor verschillende schermformaten is het handig om te werken met stramienkolommen.


BETEKENIS VAN KLEUR
Blauw: koele, zakelijke uitstraling
Groen: frisse, jonge, natuurlijke uitstraling
Oranje: warme, actieve, sportive uitstraling
Rood: warme, romantische of waarschuwende uitstraling
Roze: vrouwelijke warme uitstraling
Grijs: technische, neutrale, zakelijke uitstraling
Zwart: donkere klassieke, fotografische of rock-achtige uitstraling
Wit: minimalistische, rustige, neutrale uitstraling
Je kunt ook gebruik maken van bestaande vormgeving die al volledig voor je is gecodeerd. Jij hoeft deze alleen zelf aan te passen en te vullen. Bootstrap is de bekendste. Veel Wordpress-templates maken hiervan gebruik.

Maar ja, als iedereen het gaat gebruiken wordt het misschien weer saai....

De header is de sfeerbepaler van de website en het eerste element die een bezoeker ziet. Het is dus belangrijk dat de sfeer die jij voor ogen hebt daarin al goed zichtbaar is. In de header staat dan ook vaak het logo of de bedrijfsnaam met het doel van de site. Aan de hand van de header bepaalt een bezoeker vaak of de site zinvol is om te bekijken. Als het doel van de site niet duidelijk wordt in de header, dan klikt een bezoeker meestal sneller weg. Zet bijvoorbeeld in jouw portfolio-website naast je naam, ook wat je doet/maakt.
Omdat beweging meer aandacht trekt dan stilstaand beeld, zie je regelmatig een slideshow van beelden of geanimeerde tekst/typografie in de header staan.
De header wordt, na de eerste indruk, verder genegeerd door de bezoeker. Wel bevat de header vaak linksboven een link naar de homepage. Bijvoorbeeld door klikken op de homepage.
Boven of onder de header staat meestal de navigatie.
Indien je website veel bezoekers trekt op een website kun je boven de header ook advertenties laden (AddSense) via Google of via eigen adverteerders.
Voor mobiele applicaties wordt de header meestal op maat gemaakt in de verschillende schermgroottes. Dat is niet noodzakelijk, want de afbeelding wordt gewoon verkleint. Maar vanwege de leesbaarheid is het prettig om verschillende formaten aan te leveren:
Ontwerp bij voorkeur maken op: 1280px breedt en de hoogte is minimaal 800px
iPad formaat breedte liggend 1024px en staand 768px
Galaxy Tab formaat breedte liggend 1280px en staand 720px
Iphone/HTC formaat breedte liggend 800px en staand 480px (ouder dan iPhone 4)
Iphone/HTC formaat breedte liggend 960px en staand 640px (v.a. iPhone 4)
iPhone 5: Resolutie van 1136 x 640 pixels bij 326 ppi
iPhone 6: Resolutie van 1334 x 750 pixels bij 326 ppi
iPhone 6 Plus: Resolutie van 1920 x 1080 pixels bij 401 ppi
Inmiddels wordt er veel gebruik gemaakt van Responsive Design. Er wordt dan in blokken ontworpen. Op een breed scherm komen die naast elkaar te staan, maar bij een smal scherm (smartphone) komen ze onder elkaar te staan. Hieronder een voorbeeld:

De footer is vaak niet direct zichtbaar wanneer je een website opent, maar heeft toch een interessante functie in de websitenavigatie. De footer geeft vooral het einde van een pagina aan, maar is ook een plek waarin de bezoeker altijd weer de weg terug vindt naar de homepage of contact-pagina. Het is een soort baken wanneer de bezoeker de weg kwijt is in de site.
Naast een link naar de home- en contactpagina staat er in de footer vaak achtergrond informatie, zoals:
Het horizontale menu is in bijna elke website wel te vinden. Vaak in de vorm van het hoofdmenu, maar steeds meer ook klein, rechtboven in de site. Hier kun je dan inloggen of of contact opnemen. Horizontale menu's hebben vaak een submenu dat uitklapt (rollout functie). Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van Touch-navigatie is het belangrijk om daar in de vormgeving rekening mee te houden. LET OP: Maak je menuknoppen dus niet te klein en houdt rekening met een vingertopdikte.
Als vormgever ontwerp je het hoofdmenu, maar ook het submenu dat uitklapt.
De kans is vrij groot dat er menuknoppen bij komen. Houdt dus rekening met wat extra ruimte in je menubalk.
Elke knop heeft 3 standen. Laat deze 3 standen minimaal 1 x in je ontwerp terugkomen, zodat de opdrachtgever en programmeur kunnen zien hoe je het graag wilt hebben.
Daarnaast hebben de submenu's of uitklap-menu's meestal een accent-kleur. Vaak iets lichter of donkerder dan de hoofdknoppen.
TIP: eenvoudig css-verloopjes maken voor de knoppen in jouw website? Kijk hier
Het verticale menu is in bijna elke website wel te vinden. Vaak in de vorm van een submenu aan de linkerkant van de pagina. Verticale menu's hebben vaak een submenu dat soms uitklapt (rollout functie), maar vaak ook al uitgeklapt blijft Omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van Touch-navigatie is het belangrijk om daar in de vormgeving rekening mee te houden. LET OP: Maak je menuknoppen dus niet te klein en houdt rekening met een vingertopdikte.
Als vormgever ontwerp je het hoofdmenu, maar ook het submenu dat uitklapt.
De kans is vrij groot dat er menuknoppen bij komen. Houdt dus rekening met wat extra ruimte in de hoogte van je menubalk.
Elke knop heeft 3 standen. Laat deze 3 standen minimaal 1 x in je ontwerp terugkomen, zodat de opdrachtgever en programmeur kunnen zien hoe je het graag wilt hebben.
Daarnaast hebben de submenu's of uitklap-menu's meestal een accent-kleur. Vaak iets lichter of donkerder dan de hoofdknoppen.
TIP: eenvoudig css-verloopjes maken voor de knoppen in jouw website? Kijk hier
In Photoshop kun je, net als in Illustrator, patronen ontwerpen. De webbouwer kan deze patronen overnemen en in de achtergrond van een website plaatsen.
Schermtypografie verschilt van drukwerktypografie. Waar een schreefletter in een magazine of krant prima volstaat, daar is deze letter op het scherm vaak lastig leesbaar. Vaak wordt er bij schermtypografie dan ook gekozen voor schreefloze fonts. Veel drukwerkfonts zijn inmiddels voor scherm omgezet (hinten) en een beetje aangepast voor optimale leesbaarheid op het scherm. Zo is een schermletter Arial ontstaan uit het drukwerkfont Helvetica. En zo is de schermletter Times new Roman ontstaan uit de krantenletter Times.
Meer typografische verschillen tussen scherm en drukwerk:
Voor symbolen is er ook een standaard symbolen-font beschikbaar: Font Awesome