Design Trainingen

Motion Controll & VR & AR

Met de LeapMotion controller kun je met je handen webpagina's besturen. Het wordt al veel toegepast in Games (Kinetic) in combinatie met Virtual Reality. Mijn doel is om hiermee te experimenteren in een web-based omgeving.

 

Augmented Reality

Layar is wereldwijd de meest toegankelijke en zelf te implementeren oplossing voor augmented image-processing

Daarnaast zijn er alternatieven waarbij je via abonnementen per maand en per hoeveelheid betaald voor diensten. Dit zijn veelal buitenlandse bedrijven. Dit zijn wel totaaloplossingen die ook voor minder technische mensen zijn te behappen.

OpenSource alternatieven zijn vooralsnog gebaseerd op QR-scanning. Dus geen Image-processing, maar scannen van QR-code.

Technische voorwaarden voor goed AR:
De camera scant het beeld en laadt zo snel mogelijk het Augmented beeld. Om de laadtijd van deze Augmented beelden zo kort mogelijk te houden, werkt een app op een smartphone sneller dan dat het beeld van een webserver wordt geladen. Voor AR is een app over het algemeen het beste. Layar stelt zelf al een app beschikbaar voor image-processing. Maar voor eigen toepassingen moet een custom app gebouwd worden. Voor QR-scannen zijn er wel allerhande apps beschikbaar.

Zodra een camera op een smartphone of tablet een beeld moet scannen heeft de app toegang nodig tot deze camera. Dit is op de iPhones lastiger, omdat deze toegang uit een app, door Apple moet zijn goedgekeurd. Daarnaast moet er een versie komen voor Android en Windows apparaten. Dit is ook de reden waarom een webbased (Website) applicatie (nog) geen goed idee is, tenzij de gebruikers vooral Android of Windows apparaten hebben.

 

ThreeJS, VR, AR experiment

De onderstaande webpagina is 3D geprogrammeerd met ThreeJs (JavaScript library voor 3D rendering). Ook zit er een VirtualReality-viewer in, die met een SmartVR (bijv. Google Cardboard of HomidoVR) bekeken kan worden. Met GoogleChrome kun je het VR-effect ook zien op een computer/laptop (webGL aan in chrome://flags).

DoItYourSelf VR

Met een LeapMotion Controller aangesloten op je computer kun je deze website met je handen besturen.

De 360-graden view is gemaakt met een pano-360-app op mijn smartphone. Niet de beste kwaliteit, maar je kunt zien hoe het werkt.

Zodra je 'kijkt' naar bepaalde vormen veranderen die van kleur. Hieraan wil ik nog een functie koppelen, die meer doet dan alleen van kleur veranderen. Denk aan het afspelen van een filmpje of starten van een motor, gekoppeld aan de computer.

Met de start-stop-left-right knoppen kan ik motors op een RaspberryPi aansturen. Dat werkt alleen in combinatie met mijn eigen RaspberryPi...

Hieronder een voorbeeld dat virtueel te bekijken is met een GoogleCardboard. Met een toetstenbord is het mogelijk om te navigeren met de WASD en QE toetsten. Daarnaast kan deze pagina ook met een LeapMotion Controller worden bediend.

 

VR met A-Frame

Een relatief eenvoudige manier om snel een virtuele wereld te bouwen is met A-Frame. Deze techniek is gebaseed op HTML en Javascript. Beheers je HTML, dan is dit wellicht een mooie vervolgstap. Bezoek de A-Frame website voor verdere uitleg.