Design Trainingen

Paper

Is de vormgeving visueel sterk dan kan papierkeuze de gevoelszintuigen extra prikkelen. Een goede conceptuele papierkeuze kan doorslaggevend zijn om drukwerk langer te bewaren. Het drukwerk wordt immers direct in de handen gepakt en gevoeld, waarna het wordt bekeken.

Zo kan papier diverse gevoelens stimuleren:

  • duurzaam
  • chique
  • natuurlijk
  • goedkoop
  • en meer..

Grofweg bestaan er vier typen papier:

  1. Uncoated papier = mat ongestreken papier (bijvoorbeeld printer-papier)
  2. Coated papier MC = glanzend gestreken papier Machine Coated (bijvoorbeeld magazine-covers)
  3. Kranten papier = zeer dun en sterk inkt-absorberend
  4. WC-papier ;), tja....

Bedenk vooraf op welk papier je gaat drukken. Stel jezelf eerst de volgende vragen:

  1. Welk papier past bij de uitstraling van mijn drukwerk en doelgroep
  2. Is het papier laserprinter bestendig?
  3. Kies ik voor glanzend of mat papier?
  4. Welke papierdikte is prettig
  5. Indien het drukwerk per post wordt verstuurd: Hoe zwaar is het papier? Dit ivm postzegels...
  6. Moet er op geschreven kunnen worden? Bij standaard Machine Coated papier kan dit vaak niet.
  7. Zijn de drukvellen op het juiste formaat verkrijgbaar voor mijn ontwerp?

Verschillende papierleveranciers maken jaarlijks nieuwe papiersoorten die passen bij uiteenlopende uitstraling en gevoelsuitingen. Hieronder de grootste Nederlandse leveranciers:

Proost & Brandt
Buhrmann Ubbens
Arjo Wiggens
Grafisch Papier