Design Trainingen

Concept Development

Waarom Concept Development?

Jouw eerste gedachte is vaak een cliché. Denk verder...
...en val op met een origineel concept
!

Als mediavormgever ben je veelal bezig met communicatie al dan niet op ruimtelijke en interactieve media. Je bent de schakel tussen een probleem/vraagstelling en diegene die deze stelt of de oplossing ontvangt. Je bent verantwoordelijk voor de wijze waarop tussen zender en ontvanger wordt gecommuniceerd.

Het eindproduct van de mediavormgever is zeer veelzijdig en beperkt zich niet alleen tot de algemeen bekende producten zoals affiches, logos, flyers, websites/apps en boeken. Vaak is een ontwerper al vroeg betrokken bij de conceptfase waarin deze nog alle ruimte heeft om het proces een bepaalde kant op te sturen. Dat kan resulteren in gedrukte media of online media.


Een belangrijke taak van de mediavormgever is, naast een zorgvuldige uitvoering van een concept, het onderzoeken van de probleemstelling. Binnen het vluchtige leven van onze maatschappij is meestal weinig ruimte voor uitvoerige interpretatie en retrospectief van een concept. De boodschap dient zo snel mogelijk duidelijk te zijn. Eenvoud van een concept speelt hierin een belangrijke rol.

Daarnaast zijn, door de revolutie aan technische mogelijkheden en media, de door ontwerpers gebruikte traditionele media algemeen goed geworden. Onderscheid in vormgeving vindt nu plaats in de concept fase. Dicht bij je eigen beleving en kennis blijven is hierbij essentieel.

Het beste compliment dat je als ontwerper kunt krijgen:

...mijn opdrachtgever zei: " Goh, dat ik dat zelf niet heb bedacht"!

Je kunt hieruit afleiden dat de klant het een origineel idee vindt en dat het begrijpelijk is. Missie geslaagd!

Download stappenplan Concept


8 Stappen in de ontwikkeling van een concept

 

  1. Algemeen verkennend onderzoek van de opdracht. Dit doe je samen met anderen, zodat de breedte van het onderwerp inzichtelijk wordt.
  2. Kies uit dit onderzoek je eigen interesse gebied. Maak dus een keuze!
  3. Werk je interesse gebied individueel uit op basis van je eigen persoonlijke ervaring/mening.
  4. Formuleer je KERN IDEE:  Ik wil zeggen dat... Ik vind dat/van...
  5. Check of je KERN IDEE nog een duidelijke relatie heeft met de oorspronkelijke opdracht.
  6. Presenteer je resultaten in een procesverslag. Hierin staan de belangrijkste stappen/schetsen die leiden tot het eindresultaat.
  7. Kies bijpassende beeldelementen (foto, illustratie, typografie)
  8. Pas je KERN IDEE toe op een relevant medium

Technieken om tot een concept te komen:

  1. Moodboard

  2. Brainstorm

  3. Mindmappen / designmatrix

  4. Schetsen

  5. Formuleer Vragen